-
آرشیو :
تابستان 1398
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
-
کد پذیرش :
11339
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
- نویسنده/گان : حسن حاجی علی بیکی
-
چکیده :
تحقیق حاضر در سال تحصیلی 98-97 در کلاس های هفتم تا نهم آموزشگاه (نمونه دولتی) شهید عاشوری شهرتهران با فراوانی 34 نفر در هر کلاس انجام شده است. مساله ی مورد نظر بی علاقگی و کم کاری دانش آموزان با آموخته زبانی قبلی و دانش آموزان ضعیف کلاس در آموزش و یاد گیری واژگان و درک مفاهیم و صحبت کردن به زبان انگلیسی بوده و هدف از انجام این پژوهش، افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه های هفتم تا نهم با تمرکز بر یکی از کلاس های پایه هشتم به درس زبان انگلیسی و یادگیری درک مفاهیم آن و توانایی صحبت بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش های نوین تدریس از منابع گوناگون تحقیق مانند: کتاب های آموزش زبان انگلیسیTeaching ، تجربیات همکاران هم رشته، کتابهای اصلی درسی زبان، کتابهای کمک آموزشی و آموزشگاهی، مجلات، روزنامه ها مانند: Iran news و اینترنت و تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مساله و یافتن راه حل های پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راه کار عملی از میان راه حل های پیشنهادی پرداخته و پس از اعتبار بخشی توسط پژوهشگر، به اجرای آنها اقدام نمود که عبارت بودند از: استفاده از تازه ترین کلیپ های آموزشی در بخش واژگان و دستور زبان و سایر بخش های کتاب های درسی هفتم تا نهم، برگزاری المپیاد زبان انگلیسی اینترنتی و حضوری، آموزش اینترنتی از طریق وبلاگ، برگزاری مراسم مختلف براساس مناسبت های جشن و عزا در طول سال تحصیلی به انگلیسی، استفاده از فلش کارت ها، اجرای نمایش بخش ایفای نقش هر درس از کتاب، تکرار و تمرین واژگان معادل با واژگان کتاب در قالب متن های مختلف به زبان اصلی و ... . لازم به ذکر است، بعد از اجرای راه حل های فوق، پژوهشگر توانست تا فراوانی دانش آموزان علاقه مند به خواندن و درک مفاهیم و صحبت به زبان انگلیسی را به 100 درصد برساند. در پایان این نتیجه به دست آمد که استفاده از روش های متنوع و جدید تدریس، توجه به تفاوت های فردی و نیازها و علایق آن ها و تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری و ایجاد جذابیت برای حضور در کلاس در بالا بردن میزان علاقه به یادگیری و درک مفاهیم و صحبت به زبان انگلیسی در همه دانش آموزان با هر میزان از یادگیری قبلی از زبان انگلیسی موثر بوده است.
-
کلید واژه :
درس زبان انگلیسی، کلیپ های آموزشی، علاقه مندی، درک مفاهیم، المپیاد زبان، یادگیری قبلی، دانش آموزان پایه های هفتم تا نهم.
-
Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
1. امام جمعه، سیده مهتاب (1391). آموزش مشارکتی. معلم. شماره 3. 17-15.
2. سیف اللهی، وجه الله. (1384) اقدام پژوهی ( پژوهش حین کار) ، تهران: عابد، چاپ اول
3. فضلی خانی، منوچهر. (1386) راهنمای عملی روش های فعال و اکتشافی در آموزش. تهران: آزمون نوین. چاپ دوم قاسمی پویا، اقبال.(1389) راهنمای عملی پژوهش در عمل. تهران: پژوهشگاه آموزش و پرورش
4. کمانگر، کیهان (1390) نکاتی در مورد یادگیری آسانتر مطالب www.aftab.ir آفتاب
5. لطف آبادی، حسین.(1389) روان شناسی تربیتی. تهران. سمت. چاپ چهارم
6. Beck, R. C. (2003). Motivation: Theories And Principles, 4/e. Pearson Education India
7. Dixon, N., & Dixon, N. (2017). Learning together and working apart: routines for organizational learning in virtual teams. The Learning Organization, 24(3), 138-149.
8. Paulston Christina Bratt Bruder Mary Newton (1976). Teaching English as a second language techniques and procedures Winthrop Publishers, Inc., Cambridge, Massachusetts
- صفحات : 105 - 114
-
دانلود اصل مقاله
( 746.78 KB )