-
آرشیو :
تابستان 1398
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
-
کد پذیرش :
11379
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
- نویسنده/گان : تیمور کرد زابلی
-
چکیده :
رسانه ها به عنوان جزئی از فرهنگ جوامع نقش تعیین کننده ای در ساختن افکار عمومی بر عهده دارند. مدیریت امورفرهنگی کارکنان صدا وسیما جمهوری اسلامی ایران یکی از مدیریت های اداره کل روابط عمومی سازمان می باشد که باهدف رشد و گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری و قرآنی بین کارکنان رسانه ملی فعالیت می نماید.جهانیشدن در معنای افزایش ارتباطات تکنولوژیک و فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی، تحولات فرهنگی را به گونهای تحتالشعاع قرار داده که طرح مباحث فرهنگی، لاجرم نیازمند توجه جدی به این وجه جهانی شدن گردیده است. لذا طرح چگونگی مهندسی فرهنگی نیز همانند سایر مباحث مشابه، نیازمند دقت در سازوکارهای ارتباطی در حوزه فرهنگ و کارکردهای آنها میباشد. اجرای کارکردهای چندگانه و متنوع رسانه صدا و سیما، آن را واجد جایگاهی ویژه و به تعبیری تعیینکننده در طرح مهندسی فرهنگی ساخته است. مقاله پیشرو مهندسی فرهنگ درسطح رسانه ای ملی صدا و سیما تأثیرگذاری و لزوم توجه به آن را تببین کرده است. امروزه سرنوشت کشورها کاملا با تحولاتي که در عرصه فرهنگ در سطوح ملي و فراملي رخ مي دهد پيوند خورده است. کشورها و يا به عبارت دقيق تر دولت – ملت ها در جهان متغير کنوني، وارد فضايي شده اند که اقدامات و فعاليت هايشان به طور اجتناب ناپذيري تحت تاثير تحولات عرصه فرهنگ قرار دارد. اگر چه بخشي از تحولات عرصه فرهنگ و ساير تحولات مرتبط با آن براي دولت – ملت ها اجتناب ناپذير بوده و آن ها خواه ناخواه مشمول تاثيراتي خواهند بود که در اين عرصه رخ مي دهد، ولي بخش قابل توجهي از اين تحولات قابل درک و پيش بيني بوده و مي توان براي آن برنامه ريزي کرد و تحت تاثير نظارت و کنترل در آورد و در واقع آن را مديريت کرد. از بسیاری جنبهها، صدا و سیما قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه خبری و نهاد آموزشی–فرهنگی در ایران بهشمار میرود. این سازمان علاوه بر تملک و کنترل رادیو و تلویزیون، مالک شرکت فیلمسازی سیما فیلم است، جشنوارههای فیلم، موسیقی و هنری برگزار میکند، کتاب، روزنامه و مجله منتشر میکند و از دانشگاه صدا و سیما به عنوان یک بازوی آموزشی، بهره میگیرد. فعالیتهای صدا و سیما به مرزهای ایران محدود نیست و در کشورهای مختلف جهان دارای تشکیلات است.
-
کلید واژه :
مهندسی فرهنگ، ارزشهای فرهنگی، رسانه ای ملی
-
Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
1- علیرضا شایانمهر، دایرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، کتاب اول، تهران، سازمان انتشارات کیهان، 1377، ص400
2- محمود روحالامینی، زمینه فرهنگشناسی، تهران، عطار، 1372، ص18
3- احمد نقیبزاده، تأثیر فرهنگ ملی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، 1381، ص17
4- جوزف روسک و رولند وارن، مقدمهای بر جامعهشناسی، ترجمه بهروز نبوی و احمد کریمی، تهران، موسسه عالی حسابداری، 1350، ص9
5- منوچهر محسنی، جامعهشناسی پزشکی، تهران، طهوری، 1365، ص117
6- علیرضا شایانمهر، همان، ص 401
7- آگ برن نیمکف، زمینه جامعهشناسی، ترجمه امیرحسین آریانپور، تهران، 1349، ص120
8- جورج ریترز، نظریههای جامعهشناسی، ترجمه احمدرضا عزویزاد، تهران، موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی، 1373، ص161
9- مایکل مولکی، علم و جامعهشناسی معرفت، ترجمه حسین کچوئیان، تهران، نشر نی، 1376، ص445
10- احمد نقیبزاده، همان، ص17
11- عبدالرضا شاهمحمدی، «جایگاه رسانه و فرهنگ در فرایند جهانی شدن»، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال 11، ش 37 (بهار 1383)، صص16ــ14
12- بشیریه، حسین، (1378)، جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران، تهران، مؤسسه نشر علوم نوین
13- پای، لوسین، (1380)، بحران ها و توالی ها در توسعه سیاسی، ترجمه غلامرضا خواجه پور، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی
14- ترکاشوند، علی اصغر، (1389)، الگوی هنجاری رسانه ملی، تهران، دانشگاه امام صادق
15- حق شناس، محمدجواد، (1387)، سیاست گذاری عمومی (رهیافت ها و مدل ها)، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
16- رشکیانی، مهدی، اقدسی، وحید، (1388)، نگاهی به سه دوره مدیریتی صدا و سیما (جام جم در پیچ و خم)، تهران، دفتر مطالعات رسانه ای پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش روزنامه خراسان
17- روشه، گی، (1376)، جامعه شناسی تالکوت پارسونز، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران، تبیان
18- ساعی، احمد، (1384)، مسائل سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان سوّم، تهران، انتشارات سمت
- صفحات : 94 - 104
-
دانلود اصل مقاله
( 728.81 KB )